Een boek uitgeven in eigen beheer | Wat komt erbij kijken?
14 november 2023 
6 min. leestijd

Een boek uitgeven in eigen beheer | Wat komt erbij kijken?

Je boek uitgeven in eigen beheer? Dat kan! Als je zelf je boek op de markt wilt brengen, heb je verschillende mogelijkheden. Dit blog neemt je mee op een eerste reis in de wereld van een boek uitgeven in eigen beheer.

Zelf een boek uitgeven

Een boek uitgeven in eigen beheer betekent dat je het uitgeven van je boek - wat zoveel wil zeggen als het op de markt brengen van je boek - niet uitbesteed aan een uitgeverij, maar zelf doet. De taak van een uitgeverij is om een manuscript in een zo goed mogelijke staat op de markt te brengen, zowel qua inhoud als qua vormgeving. Om dat te doen, werken er bij een uitgeverij redacteuren, marketeers en vormgevers. 

Als je ervoor kiest een boek uit te geven in eigen beheer, dan betekent het dat je deze taken op je eigen schouders neemt. Het is een flinke klus, maar geen onmogelijke. Zeker nu er een trend gaande is in de wereld van zelf uitgeven en het steeds makkelijker wordt om deze diensten uit te besteden aan professionals met wie je graag wilt samenwerken.

Voordelen van zelf een boek uitgeven

De voordelen van zelf je boek uitbrengen is dat je de touwtjes in eigen handen hebt. Jij bepaalt volledig wat de inhoud van je boek is en hoe je boek eruit ziet. Je hoeft geen rekening te houden met de mening van de redacteuren en uitgevers van de uitgeverij. Je kies je eigen redacteur en vormgever, iemand die jij vindt passen bij jouw boek. Ook ben je zelf in control over het tempo waarmee je boek op de markt wordt gebracht. Je hoeft niet te wachten tot je aan de beurt bent - als je überhaupt aan de beurt komt bij de uitgeverij: het kan ook zijn dat je manuscript daar wordt afgewezen.

Boek uitgeven in eigen beheer

Een ander voordeel is - en tevens een belangrijke reden waarom mensen voor zelf een boek uitgeven kiezen - dat de opbrengsten volledig voor jou zijn. Bij een traditionele uitgeverij krijgt je tot maximaal 10% fee per verkocht boek uitbetaald. Geef je zelf je boek uit, dan zijn alle opbrengsten voor jou. Dit wordt vooral interessant als je verwacht een grote hoeveelheid boeken te verkopen omdat je ook zelf alle kosten om een boek op de markt te brengen draagt.

Nadelen van zelf een boek uitgeven

Tegenover de voordelen van zelf een boek uitgeven staan logischerwijs ook een paar nadelen. Want hoe rooskleurig het ook klinkt dat je zelf de touwtjes in handen hebt, zoals gezegd betekent het dat je de klussen die een redacteur, vormgever en marketeer normaliter doet nu zelf moet regelen. Het kan zijn dat je een deel van deze taken zelf op je neemt, zoals de marketing. Wellicht heb je een grote following op social media of andere lijntjes in je netwerk die je in kunt zetten als je boek eenmaal op de markt is. 

Maar het is realistisch dat je niet de kwaliteiten van al deze personen in je draagt. Wat betekent dat je voor het uitgeven van je boek moet investeren in een of meerdere van deze taken.

Kosten eigen boek uitgeven

Wat het kost om je eigen boek uit te geven, is afhankelijk van met welke vormgever, redacteur en marketeer je in zee gaat. Ik geef je hier een paar opties en schets daarbij een kostenplaatje. Let op dat dit echt een schets is en afhankelijk is van met wie je uiteindelijk in zee gaat. 

Redacteur

Laten we beginnen met de redacteur. Een redacteur kan op verschillende manieren te werk gaan, namelijk:

  • corrigeren van spaties, hoofdletters, punten, komma's, grammatica en spelling. 
  • corrigeren van bovenstaande + zinsopbouw en woordvolgorde. 
  • alles van hierboven + tips om de structuur van je manuscript te verbeteren.

Kosten voor diensten als deze beginnen zo vanaf de €50,- voor 5.000 woorden en lopen op naarmate er meer werk te doen is. Stel je voor dat je een manuscript hebt van 70.000 woorden en alleen de correctie wilt op het eerste punt, dan zijn je kosten voor redactie zo'n €700,-. Daarbij moet je je bedenken dat je echt een hele minimale correctie van je manuscript hebt. 

Vormgeving

Een vormgever weet precies welke regelafstand, bladspiegel en lettertype prettig lezen. Ook zorgt die ervoor dat het binnenwerk er aangenaam uitziet. Een vormgever maakt de omslag voor je boek, iets wat mega bepalend is voor de aantrekkingskracht van je boek. Een basisprijs voor het vormgeven van je boek zal op zo'n €800,- uitkomen. Opnieuw geldt: the sky is the limit. Als je met een ervaren designer gaat werken, veel (gekleurde) afbeeldingen in je boek wilt en de opmaak van het manuscript nog veel werk verreist, rijsen de kosten.

Zelf een boek uitgeven

Marketing

Voor de marketing is het lastig een kostenplaatje uit te stippelen. Als je het boek verspreidt binnen je eigen netwerk, is het gratis. De goedkoopste manier (los van de gratis manieren om je boek te verspreiden in de online wereld) om je boek verder onder de aandacht te brengen is reclame maken op de social media kanalen. Zet je zelf een campagne op, dan scheelt het je geld. Maar als je er geen ervaring in hebt, kan het uitbesteden van deze klus je weer helpen. 

Naast het verspreiden van je boodschap wil je misschien ook marketingmateriaal hebben, zoals een flyer of een korte video. Ook hier kun je weer zo gek gaan als je zelf wilt.

ISBN

Wil je dat jouw boek in de boekwinkels komt te liggen, dan heb je een ISBN (Internationaal Standaard Boeknummer) nodig. Het ISBN is een unieke identificatiecode die aan een boek wordt toegekend om de boekverkoop te vergemakkelijken. Zo zorgt het nummer ervoor dat je boek makkelijk te vinden is door boekhandels, bibliotheken en mensen die specifiek naar jouw boek zoeken. Als je je boek alleen via je eigen kanalen wilt verkopen (bijvoorbeeld via je website) dan is een ISBN niet nodig. 

Vaak heeft een boek meerdere ISBN's, omdat het meerdere verschijningsvormen kent. Stel dat je zowel een hardcover (bijvoorbeeld voor de eerste druk) en een softcover maakt, een e-book en een luisterboek, dan heb je al vier ISBN's nodig.

Eén ISBN kost €106,66 en tien ISBN's kosten €276,57 (dus €27,68 per stuk).

Totale kosten boek maken

Goed, alles even op een rij. Stel dat je voor een simpele vormgeving (€800,-) gaat en alleen een minimale redactieronde (€700,-) doet, nog eens een budget van €250,- opzij zet voor je marketing en tien ISBN's aanschaft, dan kun je met een investering van circa €2.000,- je boek klaar hebben. De volgende kostenpost die dan in beeld komt, is de drukkerij. Daar zullen ze de door jou opgegeven hoeveelheid boeken drukken en vervolgens kun je ze daar voor kostprijs afnemen. Hoe meer boeken je afneemt, hoe lager de prijs - maar ook: hoe groter jouw risico (want je moet ze wel allemaal zien te verkopen).

Zelf boek uitgeven

Stel je neemt 300 boeken af voor een kostprijs van €18,-. Deze boeken verkoop je boeken voor €25,- per stuk. Je verdient dan in €7,- per boek (€25,- - €18,-). €7,- per boek * 300 verkopen = €2.100,- winst. 

Met deze opbrengst kun je de voorinvestering terugbetalen en alle boeken die je bovenop die 300 verkoopt is pure winst. 

In het slechtste geval verkoop je geen boek en en je je investering van €2.000,- + de afname van de boeken (300 * €18,-) t.w.v. €5.400,- kwijt.

Nog maar even een disclaimer: alles is afhankelijk van met welke partijen je in zee gaat. En natuurlijk van de verkoop van je boek :)

Waar kun je zelf een boek uitgeven?

Oké, je boek is geschreven, geredigeerd en vormgegeven. Nu komt de drukker in beeld! Grofweg kun je nu kiezen voor twee opties: een traditionele drukkerij waarbij je een bepaalde hoeveelheid boeken op voorhand afneemt of je kiest voor printing on demand.

Ik kan me voorstellen dat zodra je op Google gaat zoeken naar een uitgeverij of POD-service, je door de bomen het bos niet meer ziet. Er zijn zowel Nederlandse als buitenlandse services waar je gebruikt van kunt maken. In Nederland zijn op dit moment dit de meest bekende selfpublish-platforms:

Over de schrijver
Na zo'n drie jaar door Europa te zijn getrokken in mijn eentje in mijn camper, is het voor mij helder: het is mijn taak om verhalen over bewustzijnsontwikkeling en groei de wereld in te brengen. Dat doe ik samen met bewuste ondernemers die zich inzetten voor het ontwikkelen van het collectieve bewustzijn en onderdeel zijn van een stimulerende community. In deze blogs deel ik mijn persoonlijke verhaal over groei.
Reactie plaatsen

Geen verhaal missen de komende tijd?

Laat het me weten, dan geef ik je een seintje als er iets nieuws voor je klaar staat.

Your information is safe with us