arrow_drop_up arrow_drop_down
FAQ over Intermittent Fasting | do's & don'ts
29 september 2020 
in Vasten

FAQ over Intermittent Fasting | do's & don'ts

Intermittent Fasting (IF) is een krachtige methode om je gezondheid positief te beïnvloeden. Het komt met vele gezondheidsvoordelen en is een laagdrempelige manier om jezelf te introduceren in het vasten. Maar wat zijn de do’s en don’ts? Je vind hier de frequently asked questions (FAQ) op een rijtje.

FAQ #1: Wat kan ik drinken tijdens IF?

De stelregel tijdens een vasten is dat je het beste alleen water kunt drinken. Overige dranken zoals koffie, thee of andere niet calorische dranken zijn zogenaamde xenobiotica (ze bevatten lichaamsvreemde stoffen) en dat betekent dat je spijsverteringsstelsel met deze stoffen aan de slag moet. Is het doel van je vasten puur om gewicht te verliezen of om het proces van autofagie te bevorderen? Dan kun je deze dranken wel veilig drinken zonder dat ze je vasten doorbreken. Ze hebben namelijk alleen effect op het verstoren van de darmrust.

Het drinken van koffie en thee heeft invloed op je spijsvertering en verbreekt daarmee je vasten.

FAQ #2: Kan ik supplementen slikken tijdens IF?

Dit is afhankelijk van het doel van je vasten. Hiervoor geldt hetzelfde als ten aanzien van koffie, thee en andere niet calorische dranken: je spijsverteringsstelsel moet met deze producten aan de slag en daarmee wordt je vasten doorbroken. Dit komt omdat er stoffen in zitten die niet lichaamseigen zijn (ook al gebruik je volledig natuurlijke producten). Wederom, als je doel van de vasten is om gewicht te verliezen of om het proces van autofagie op gang te brengen, dan is het geen probleem om supplementen te slikken tijdens IF.

Bij sommige supplementen is het belangrijk om ze tijdens de maaltijd in te nemen. Lees de bijsluiter daarom goed.

 

FAQ #3: Is het ongezond om het ontbijt over te slaan?

Nee, dat is het niet. De leus dat ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is, is inmiddels achterhaald. In sommige gevallen gaat niet ontbijten samen met een algehele ongezonde leefstijl. In dat geval is een goede start van de dag zeker belangrijk. Maar als je voedingspatroon gezond is, is het geheel aan jou en je circadian rythm wanneer je besluit om voeding tot je te nemen.

Je circadian rythm is de toongever van wanneer je zou moeten eten. Vind jouw ritme en je kunt geen foute keuzes maken ten aanzien van wanneer je eet.

FAQ #4: Kan ik fysiek actief zijn terwijl ik vast?

Fysieke activiteit is geen enkel probleem tijdens een periode van vasten, mits je je goed voelt. Indien je net bent gestart met vasten, kan het zijn dat je bloedsuikerspiegel nog schommelt en dit kan met vervelende gevolgen komen (je leest meer over de hongerhormonen in deze sectie). Zodra je lichaam is gewend aan jouw ritme van IF, dan hoef je je geen zorgen te maken over fysieke inspanning. Indien de direct beschikbare glucosevoorraad op is, schakelt je lichaam over op het verbruik van glucogeen uit de lever. Als het ook daar op is, gaat je lichaam over op ketose.

Fysieke activiteit tijdens een vasten is geen probleem, mits je geen last hebt van schommelingen in je bloedsuikerspiegel.

 

FAQ #5: Wordt mijn metabolisme langzamer terwijl ik vast?

Nee, er zijn zelfs studies die aantonen dat je metabolisme juist verhoogt tijdens een periode van vasten (1, 2). Er zijn echter wel aanwijzingen dat een langere vasten (na drie dagen) het metabolisme kan vertragen (3).

Een korte vasten heeft een positieve uitwerking op het metabolisme.

FAQ #6: Verlies ik spiermassa tijdens een vasten?

Alle methoden voor gewichtsverlies kunnen spierverlies veroorzaken en daarmee ook vasten. Echter het blijkt uit onderzoek dat intermittent fasting minder spierverlies veroorzaakt dan normale caloriebeperking. Een recentere studie uit 2016 vergelijkt intermittent fasting met dagelijkse caloriebeperking. Terwijl beide groepen een vergelijkbare hoeveelheid gewicht verloren, verloor de IG-groep slechts 1,2 kg vetvrije massa vergeleken met 1,6 kg in de caloriebeperkingsgroep. Een andere belangrijke bevinding liet zien dat de IF-groep meer dan het dubbele van het gevaarlijkere viscerale vet verloor.  

Intermittent fasting lijkt tot vier keer beter in staat te zijn in het behouden van de vetvrije massa dan caloriebeperkende dieëten.

FAQ #7: Is IF voor iedereen geschikt?

Nee, intermittent fasting is niet voor iedereen geschikt. Behoor je tot één van de onderstaande groepen? Richt je dan eerst tot een medisch specialist voordat je met een vasten begint.

  • Mensen met een medische aandoening zoals hartaandoeningen of diabetes type 2
  • Vrouwen die proberen zwanger te worden
  • Vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven
  • Mensen met ondergewicht
  • Degenen die een eetstoornis hebben gehad
  • Mensen die problemen hebben met de regulering van de bloedsuikerspiegel
  • Mensen met een lage bloeddruk
  • Degenen die voorgeschreven medicijnen gebruiken
  • Vrouw met een voorgeschiedenis van amenorroe
  • Oudere volwassenen
  • Adolescenten

Klaar om te starten? Lees dan verder in dit artikel om te leren hoe je van vasten een veilige bezigheid maakt.

Over de schrijver
Ik werkte bijna tien jaar in het hoger onderwijs en kreeg in 2018 tijdens mijn sabbatical te maken met een burn-out en fibromyalgie. Op dat moment maakte ik een reis in m'n camper door Europa en leerde ik langzaam maar zeker de ups&downs van het herstelproces kennen. In de verhalen op deze website neem ik je mee op mijn reis naar verder herstel.
Reactie plaatsen

Ellen Postma

Mijn transformatie van offline werken naar online

Naast het schrijven van de verhalen op deze blog, werk ik ook aan een nieuw project :-) Ik krijg meer en meer vragen over wat ik nou precies allemaal doe en hoe... dus ik dacht: laat ik mijn tips & trics uit mijn eigen transformatiepad met je delen. Er volgt gauw meer, maar ik kan je nu alvast een eerste tip geven!


Eén van bedrijven die mij enorm heeft bijgestaan in het 'online gaan'-verhaal is de Internet Marketing Universiteit (IMU). En het leuke is dat ze vanaf volgende week 28 daagse challenge gaan doen (geen yoga ;)) voor het opzetten van jouw online business.


Ben jij ook bezig met het opzetten van een online business of loop je met een idee rond, maar kan je wel een extra zetje in de rug gebruiken? Neem dan alvast een kijkje op LaunchYou!


Wil je geen verhaal missen de komende tijd?

Laat het me weten, dan geef ik je een seintje

50%
Ja, doe mij dat seintje
Your information is safe with us