arrow_drop_up arrow_drop_down
Intermittent Fasting | een nadere blik
28 september 2020 
in Vasten

Intermittent Fasting | een nadere blik

Intermittent fasting (IF) is momenteel één van de populairste vormen van vasten. Bij IF wissel je binnen een vastgesteld tijdsbestek korte periodes van eten af met periodes waarin je vast. Er is groeiend wetenschappelijk bewijs dat deze vorm van vasten met meerdere positieve effecten voor je gezondheid komt.

Wat is Intermittent Fasting?

Er zijn verschillende methoden voor IF, waarbij het van eetperiodes en vastenperiodes centraal staat. De eerste gezondheidsvoordelen (zoals autofagie) van vasten treden op na circa 12 uur niets te hebben gegeten. Voor veel mensen vasten iedere nacht terwijl ze slapen. Maar als je meer voordeel wilt behalen uit het principe van IF, is het uitbreiden van deze periode van een simpele vervolgstap.

Al na 12 uur niets te hebben gegeten, profiteert je lichaam van de voordelen van intermittent fasting.

Dit kan je doen door bijvoorbeeld je ontbijt over te slaan en je eerste maaltijd om 12 uur te eten. Je neemt dan tot acht uur in de avond de tijd om te eten en vervolgens start er een vastenperiode van 16 uur. Dit is de meest populaire vorm van intermitterend vasten, bekend als de 16/8-methode.

Afhankelijk van je huidige eetpatroon, kan IF een vrij eenvoudige vorm van vasten zijn die je gemakkelijk in je dagelijkse routine kan integreren. Vooral ook omdat je al op korte termijn positieve effecten zal merken, waaronder een betere slaap en meer energie.

Honger?

Of honger een uitdaging wordt tijdens een periode van intermittent fasting, is afhankelijk van de werking van het hormoon leptine. Leptine is een hormoon die wordt geproduceerd door je vetcellen en staat ook wel bekend staat als het verzadigingshormoon. Leptine vertelt je hersenen dat wanneer er voldoende vet is opgeslagen, er niet gegeten hoeft te worden en calorieën op een normaal tempo verbrand kunnen worden. Als de regulatie van leptine optimaal werkt, dan zul je tijdens een vasten niet veel last krijgen van honger.

Heb je last van onverklaarbare honger? Wellicht is er sprake van een leptine resistentie.

Er bestaat echter zoiets als ‘leptine resistentie’, waarbij het signaleringssysteem van leptine niet werkt. In dat geval kan het zijn dat je tijdens een vasten in vervelende mate last krijgt van honger. In dit artikel vind je een paar interessante hacks om met je honger om te gaan.

Waarom Intermittent Fasting?

Ons lichaam is goed in staat om periodes van vasten aan te kunnen. Immers, als je ver teruggaat in de tijd van de mens, zie je dat de mens toen genoodzaakt was om te vasten. In tegenstelling tot nu was er niet altijd voedsel voorhanden en was het afhankelijk van het seizoen en de jacht of er voedsel beschikbaar was. En ook al kennen wij deze tijden van voedselschaarste niet: vasten zit in ons DNA.

Tijdens een periode van vasten veranderen er allerlei processen in het lichaam. Een aantal daarvan hebben interessante effecten op onze gezondheid. Een paar op een rijtje:

  • Als je niet eet, ontstaan er aanzienlijke verlagingen van de bloedsuikerspiegel en insulinespiegels, evenals een drastische toename van het menselijk groeihormoon (1, 2). Beiden goed voor ons lijf!
  • IF is een zeer eenvoudige en effectieve manier is om calorieën te beperken en vet te verbranden (3, 4,).
  • Vasten komt met metabole gezondheidsvoordelen, omdat het verschillende risicofactoren en gezondheidsmarkers kan verbeteren (5).
  • Er zijn ook aanwijzingen dat intermittent fasting kan helpen langer te leven. Studies bij knaagdieren tonen aan dat het de levensduur net zo effectief kan verlengen als caloriebeperking (6, 7).
  • Sommige onderzoeken suggereren ook dat het kan helpen beschermen tegen ziekten, waaronder hartaandoeningen, diabetes type 2, kanker, de ziekte van Alzheimer en andere (8, 9).

Zie intermittent fasting als een effectieve ‘life hack’: doordat je minder met eten bezig bent, maakt het je leven eenvoudiger

Los van al deze gezondheidsvoordelen, is IF simpelweg een prettige manier van leven. Doordat je minder met eten bezig bent, geeft het een bepaalde mate van vrijheid. Je hoeft minder maaltijden te plannen, waardoor je tijd overhoudt. Bijvoorbeeld voor het maken van een wandeling, het lezen van een boek of een andere bezigheid waar je blij van wordt.

Populaire vormen van Intermittent Fasting

IF kan je op verschillende manieren vormgeven. De meest voor de hand liggende vormen zijn:

  • De 16/8-methode: vast elke dag 16 uur, bijvoorbeeld door alleen tussen 12.00 en 20.00 uur te eten.
  • 1 dag vasten: eet één of twee keer per week niets van het avondeten, de ene dag tot het avondeten de volgende dag (24 uur vasten).
  • Het 5: 2-dieet: eet gedurende 2 dagen van de week slechts ongeveer 500–600 calorieën.

Bottom line is dat IF een laagdrempelige manier is om aan je gezondheid te werken, die vanaf de eerste dag met voordelen komt!

Over de schrijver
Ik werkte bijna tien jaar in het hoger onderwijs en kreeg in 2018 tijdens mijn sabbatical te maken met een burn-out en fibromyalgie. Op dat moment maakte ik een reis in m'n camper door Europa en leerde ik langzaam maar zeker de ups&downs van het herstelproces kennen. In de verhalen op deze website neem ik je mee op mijn reis naar verder herstel.
Reactie plaatsen

Ellen Postma

Kost een website maken jou moeite?


ONTDEK HET GEMAK VAN EEN KANT-EN-KLARE WEBSITE. BESTEED JE WERK UIT EN FOCUS JE OP JOUW KRACHT.


De meeste coaches en creatievelingen lopen tegen hetzelfde aan: het lukt ze niet om een krachtige website neer te zetten. Voor mij is het simpel: laten we allemaal doen waar we goed in zijn en op die manier samen werken aan een mooiere wereld. 

Wil je geen verhaal missen de komende tijd?

Laat het me weten, dan geef ik je een seintje

50%
Ja, doe mij dat seintje
Your information is safe with us