arrow_drop_up arrow_drop_down
Kun je koffie drinken tijdens een vasten?
26 september 2020 
in Vasten

Kun je koffie drinken tijdens een vasten?

Hoe zit het nu: mag je wel of geen koffie drinken tijdens een vasten? En hoe zit dat met thee? En bijvoorbeeld stevia? Dit artikel legt je uit van welke drie doelen dit afhankelijk is en gaat in op de term ‘xenobiotica’. Zodat jij zelf een goede keuze kan maken in hoe je je vasten vormgeeft.

Wat is het doel van je vasten?

Om te begrijpen welke producten je wel of niet kan nuttigen tijdens een vasten, is het belang eerst helderheid te krijgen in het doel van jouw vasten. Grofweg zijn er (op het fysieke gebied) drie doelen te onderscheiden. Onderstaand rijtje geeft je inzicht in de drie doelen, met daarbij de essentiële vraag of het product je vasten doorbreekt.

  • Een betere metabole gezondheid (denk aan cholesterolgehalte en bloedsuikerspiegel) / afvallen
    • Wordt de inname van het opgevolgd met een insuline respons?
  • Je darmen rust geven
    • Activeert het je spijsvertering?
  • Langer leven / autofagie
    • Bevat het product aminozuren?

Deze drie doelen kunnen elkaar overlappen en het kan zijn dat je meerdere doelen nastreeft met het vasten. Dat is dan ook het interessante aan vasten: het komt met vele gezondheidsvoordelen!

Laten we eens naar wat specifieke voedingsmiddelen kijken.

Koffie

Koffie is zogenaamde xenobiotica. Xenobiotica zijn stoffen die niet van nature worden geproduceerd door ons als mensen en daarom ook niet ‘thuishoren’ in ons lichaam. Je kan je vast voorstellen dat bij zo’n beetje alles wat we eten of drinken dit het geval is. Omdat dergelijke stoffen niet in ons lichaam thuishoren, gaat ons spijsverteringstelsel ermee aan de slag. Bijvoorbeeld door bepaalde hormonen uit te scheiden die helpen bij het verteren van het product.

Zodra je koffie drinkt, wordt het hormoon gastrine uitgescheiden in je spijsverteringsstelsel. Dat betekent dat het drinken van koffie je vasten ten aanzien van je darmrust verbreekt. Op de overige twee aspecten lijkt koffie geen effect te hebben. Er wordt zelfs geschreven dat koffie met een beetje melk ook geen effect heeft op het breken van de vasten ten aanzien van je metabole gezondheid en autofagie. Maar daarover is nog niet voldoende bekend om dat als statement op te schrijven.

Trouwens, het hormoon gastrine is ook datgene dat er voor zorgt dat je na je eerste kopje koffie in de ochtend vaak gemakkelijker naar het toilet kan. Het werkt stimulerend voor je spijsverteringsstelsel.

Thee

Van thee is het moeilijker om te bepalen welke invloed het heeft op je vasten. Dat heeft te maken met dat er veel verschillende soorten thee zijn, waarbij bijvoorbeeld cafeïne houdende thee weer een andere uitwerking heeft dan cafeïne vrije thee. Ook blijkt het zo te zijn dat het per persoon afhankelijk is van hoe je op dit product reageert qua verteren. Wil je aan de veilige kant blijven, drink dan tijdens je vasten geen thee.

Stevia

Als we naar suiker kijken, zijn er grofweg twee groepen suikers te onderscheiden:

  • suikers die calorieën bevatten, zoals tafelsuiker, agave en honing.
  • suikers die weinig tot geen calorieën bevatten, zoals aspartaam, stevia en xylitol.

De eerste groep suikers breekt op alle vlakken je vasten. Het zal je echter duidelijk zijn geworden dat voedsel geen calorieën hoeft te bevatten om je vasten te breken. Het heeft met name te maken op welke manier je lichaam met het product aan de slag moet of het al dan niet je vasten doorbreekt.

Uit onderzoek is gebleken dat stevia niet wordt opgenomen door het spijsverteringsstelsel en daardoor niet je vasten breekt ten aanzien van je darmrust. Omdat het geen calorieën bevat, heeft het ook geen invloed op het proces van autofagie. Uit ditzelfde onderzoek is er zelfs aanleiding om te zeggen dat stevia een positieve uitwerking heeft op de insulinegevoeligheid.

Meer lezen?

Wil je meer lezen over wat de impact is van verschillende zoetstoffen op je vasten? Lees dan dit artikel van Zero. Ze schreven ook een artikel over welke producten (ook over supplementen) wel en niet je vasten verbreken.


 

Over de schrijver
Ik werkte bijna tien jaar in het hoger onderwijs en kreeg in 2018 tijdens mijn sabbatical te maken met een burn-out en fibromyalgie. Op dat moment maakte ik een reis in m'n camper door Europa en leerde ik langzaam maar zeker de ups&downs van het herstelproces kennen. In de verhalen op deze website neem ik je mee op mijn reis naar verder herstel.
Reactie plaatsen

Ellen Postma

Kost een website maken jou moeite?


ONTDEK HET GEMAK VAN EEN KANT-EN-KLARE WEBSITE. BESTEED JE WERK UIT EN FOCUS JE OP JOUW KRACHT.


De meeste coaches en creatievelingen lopen tegen hetzelfde aan: het lukt ze niet om een krachtige website neer te zetten. Voor mij is het simpel: laten we allemaal doen waar we goed in zijn en op die manier samen werken aan een mooiere wereld. 

Wil je geen verhaal missen de komende tijd?

Laat het me weten, dan geef ik je een seintje

50%
Ja, doe mij dat seintje
Your information is safe with us