Jouw licht de wereld in? | Een online gids voor holistische & energetische therapeuten
10 september 2021 
12 min. leestijd

Jouw licht de wereld in? | Een online gids voor holistische & energetische therapeuten

Zit je in een transformatieproces en is de tijd aangebroken om jouw licht online in de wereld te brengen? Super! Tijd voor actie. In deze blog vind je een gids voor holistische & energetische therapeuten. Alles wat je moet weten om succesvol je website te lanceren, een mailinglijst op te bouwen & natuurlijk om vindbaar te zijn op Google. In een paar simpele stappen leg ik het je uit. Zo kan jij vanuit rust jouw energie de wereld in brengen!

Stap-voor-stap gids om online te gaan

Op het moment dat je meer in verbinding komt met je levensmissie, zal je helderheid ervaren over wat jij in deze wereld te doen hebt. In deze nieuwe tijd is het waardevol om je dan (ook) in het online ondernemerschap te gaan verdiepen. We leven in een digitaal tijdperk en dat betekent dat je er voor jou als holistisch of energetisch therapeut ook een taak ligt in de online wereld. Daarom vind je in deze blog een stap-voor-stap gids om jouw concept in de online wereld te laten landen. 

Even een disclaimer op voorhand: dit is één van mijn meest uitgebreide blogs. Daarom raad ik je aan om je tijd te nemen om de content door te nemen. Je kan hem ook even opslaan in je leeslijst of instellen als bladwijzer, zodat je er op een later moment weer makkelijk naar terug kan keren. In deze blog link ik door naar andere blogs van mezelf met meer verdieping over dat onderwerp. Ook vind je affiliate linkjes naar diensten die je kan gebruiken in je online ondernemerschap. 

#Stap 1: Begin je online project

Mijn allerbelangrijkste en meest simpele tip is: begin eer ge bezint! Bezinnen heb je waarschijnlijk al veel gedaan, op verschillende lagen in je eigen transformatieproces. Dat bezinnen blijft belangrijk, maar in dit geval is beginnen belangrijker dan bezinnen. 

Begin met schrijven, begin met erover vertellen tegen je naasten, begin met je erin te verdiepen... begin! Blijf niet in je hoofd zitten dralen en denken en je afvragen wie jij nu eigenlijk bent om dit online project de wereld in te brengen.

Jij bent jij. Go!

Verhelder je niche

Zorg ervoor dat voordat je aan de slag gaat met je project, je helder voor ogen hebt wat jouw niche is en wat je hen te bieden hebt. In marketingtaal wordt dit wel omschreven als 'welke pijn je bij je doelgroep gaat oplossen'. Ik ben niet een grote fan van dit soort taal, maar in de basis is het hartstikke waar. Jouw doelgroep - je niche - loopt rond met een bepaald ongemak. Waarschijnlijk is dit een ongemak wat jij maar al te goed kent en waar jij nu met jouw online project iets voor wil betekenen.

Zorg er daarom voor dat je helder hebt welke pijn - of ongemak - dit precies is:

🌱Waarom is het belangrijk dat deze doelgroep jouw ondersteuning krijgt?

🌱Wat is er al? 

🌱Wat is jouw toegevoegde waarde? 

🌱Waar ligt het gat tussen de pijn van je doelgroep en dat wat er al is?

Nog opzoek naar jouw niche?

Mocht je een duwtje in de rug kunnen gebruiken bij het verhelderen van je doelgroep, dan kan ik je het e-book 'Marketingstrategie. Voor wie zin heeft om te beginnen' aanraden. Ik heb het geschreven voor bewuste vrouwen die niet zo blij worden van het woord marketing. Dus als jij jeuk krijgt bij het woord 'marketing' of bij de vraag 'wat is de pijn van je doelgroep?' dan is dit e-book voor jou.

Breng jouw licht de wereld in

Inmiddels staat het internet bol van blogs, online cursussen, verhalen en tips over van alles en nog wat. Er zijn ook duizenden blogs te vinden over hoe je een blog kan beginnen. En toch lees jij nu deze blog op mijn website. Ik ben gewoon begonnen met schrijven. Met mijn verhaal de wereld inbrengen. 

Ik heb zelf een paar schrijfcursussen gevolgd en iedere keer als iemand zei: 'er is al zoveel geschreven over dit onderwerp, wie ben ik nu om hier nog over te schrijven?', dan zei de docent: 'er is nog niks door jou over geschreven'.

Tips voor blog beginnen

Geloof mij: er is altijd een publiek. Er zijn altijd mensen die:

Misschien groei je niet toe naar 10.000 maandelijkse bezoekers, maar is dat erg? Vraag jezelf af waarom je wilt beginnen met bloggen.

De belangrijkste reden voor mijn online ondernemerschap is om nóg meer licht in de wereld te brengen

Ik denk dat ik met mijn boodschap iemand anders kan ondersteunen in zijn of haar transformatieproces. We groeien met elkaar toe naar die nieuwe tijd, met meer licht en liefde. De uitspraak 'Hoe meer zielen, hoe meer vreugd' is er natuurlijk niet voor niets. Met elkaar - samen - kunnen we tot hele gave cocreaties komen. Ik weet dat ik met mijn kennis en kunde energetisch & holistisch therapeuten kan dienen. Mijn verhaal - mijn frequentie - resoneert bij een bepaalde groep. En die van jou dus ook. Zo werkt het nu eenmaal :-) 

En dat is een super fijne basis om vanuit te werken.

Vertrouw er maar op dat jouw online project bij de juiste groep mensen terecht gaat komen. Zelf heb ik een kleine maar trouwe groep volgers. En dat voelt heel fijn, ik voel me verbonden met mijn publiek. Voor mij is dat het allerbelangrijkste. Laat je dus niet gek maken door al die cursussen en tips en weet ik wat al niet meer om een zo groot mogelijke groep mensen te bereiken.

Vertrouw op jouw stem, jouw geluid & jouw boodschap. The crowd will follow ✨

#Stap 2: Leg je domeinnaam vast

Terwijl je ondertussen lekker al je ideeën aan het uitwerken bent, is het belangrijk om - zodra je de naam van je project hebt bepaald - deze vast te leggen als domeinnaam. Zo ben je ervan verzekerd dat je met deze naam online vindbaar bent. Een domeinnaam vastleggen is zo klaar. Een domeinnaam bepalen is weer wat anders natuurlijk.

Mijn tip: hou het simpel. Zeker in het beginstadium van je online ondernemerschap zal je merken dat je nog verschillende kanten op gaat bewegen qua visie & aanbod. Kies daarom een naam die niet té specifiek is. Zelf heb ik ervoor gekozen om mijn eigen naam de gebruiken. Dit geeft mij alle vrijheid om de content van deze website mee te laten bewegen in mijn eigen groeiproces. 

Stel dat ik had gekozen voor holistischecoaches.nl of energetischetherapeut.nl (...of wat ook maar), dan zou ik mezelf vastleggen aan een thema. En dat is nou juist het leuke van ondernemen... je hebt alle vrijheid om mee te bewegen met jouw groei! Het is aan jou om jezelf die vrijheid ook te geven.

Daarmee zeg ik niet dat per definitie je domeinnaam hetzelfde is als je eigen naam. Ik zeg vooral: hou het simpel en breed.

Ga af op je intuïtie

Wil je liever niet je eigen naam gebruiken, maar een naam die misschien iets zegt over de inhoud van je blog? Zorg er dan voor dat je naam gemakkelijk te onthouden en uit te spreken is. Maar weet ook dat uiteindelijk de naam niet zo bepalend is. 

Het grootste gedeelte van jouw tribe - je doelgroep - zal je vinden via social media of via Google. Zeker voor je vindbaarheid op Google is het daarom veel belangrijker om je SEO op orde te hebben, dan om een domeinnaam te gebruiken die de volledige lading van jouw online aanbod dekt. 

Tips voor blog beginnen

Speel er lekker een beetje mee en ga af op je intuïtie. Dat wat het eerste in je opkomt - waarschijnlijk is er al lang een naam die door jouw hoofd zingt - is jouw naam! Neem hem aan en maak je niet teveel zorgen over de vindbaarheid. Dat komt allemaal wel :-)

.nl, .com of .eu?

Stel dat je domein beschikbaar is, dan zal wellicht je eerste vraag zijn of je voor .nl of .com moet kiezen. Simpel antwoord: als je in het Nederlands gaat schrijven, kies dan voor .nl. Het geeft simpelweg een veilig gevoel (wij Nederlanders vinden Nederlands gewoon fijn).

Het kan heel goed zijn dat je op dit moment nog niet weet of je later misschien wilt overschakelen naar het engels, of wellicht een vertaling toe wilt voegen. Stel dat de .com ook nog beschikbaar is, dan kan je er ook aan denken om beide aan te schaffen. De prijs voor een domein ligt zo tussen de €5,- en €10,- per maand. Helemaal aan jou of je dit er voor over hebt!

Waar leg je je domeinnaam vast?

Als je een website wilt bouwen, moet je naast het vastleggen van je domeinnaam ook een webhosting pakket hebben. Dit betekent dat je op die domeinnaam ook een website kan bouwen. Heb je bijvoorbeeld al wel je domeinnaam bepaald, maar ben je nog niet zo ver dat je ook al een website wilt bouwen? Leg dan alleen nog maar je domeinnaam vast en sluit later een webhosting af. Dat scheelt in het begin iets in de kosten.

In het begin van mijn online ondernemerschap legde ik mijn domeinnaam altijd bij Mijn Domein vast. Een prima partij waar je simpelweg een goede dienst wordt geleverd. Een tijdje geleden ben ik zelf overgestapt naar TransIP. Een vriendin van me wees me op hun goede service en inmiddels heb ik ook ervaren dat ze een hele fijne en toegankelijke klantenservice. Het voordeel van TransIP is daarnaast dat je website echt klaar is voor groei. 

Mocht je ook uit willen met een online community bijvoorbeeld, dan heb je een betrouwbare server nodig. TransIP maakt altijd een back-up van alles wat jij online hebt staan en heeft voldoende power om zowel je website als een subdomein (zoals bijvoorbeeld een e-learning omgeving) goed te laten draaien.

#Stap 3: Maak een website

Om me heen zie ik veel bewuste vrouwen die het maken van een website ervaren als het beklimmen een de Mount Everest zonder enige klimervaring. Ik snap dat wel, want als je de kennis niet hebt van het maken van een website, dan kan het lijken alsof het onbegonnen zaak is. 

Ik hou het graag simpel en leg je drie manieren uit waarop je tot een website kan komen:

  • Met Wordpress
  • Met Phoenix
  • Iemand inhuren

Wordpress is het meest bekende platform om je website op te bouwen en geeft je oneindig veel mogelijkheden. Zelf een website bouwen met een bestaand template zou ik je vooral aanraden als het je leuk lijkt om zelf een website te bouwen en als je bereid bent om hier ruim tijd voor te maken. Een website bouwen met Wordpress is niet ingewikkeld, maar wel tijdrovend. 

Ook al kan je de eerste keer bij het openen van Wordpress overdonderd raken door het dashboard en alle functies. Als je een beetje inzicht hebt (en geduld) heb je dit zo onder de knie! Een ander voordeel van Wordpress is dat er vele (vele!) anderen zijn die dit ook gebruiken. Daardoor zijn er super veel artikelen en YouTube-filmpjes te vinden.

Het is dus helemaal aan jou of je bereid bent om je eigen tijd hierin te steken, of liever je tijd besteed aan andere zaken en geld investeert in een andere manier om tot een website te komen.

Heb je wel zin om zelf een website te bouwen en je eigen creatieve proces helemaal te kunnen volgen, maar heb je geen zin of tijd (of inzicht...) om je helemaal in wordpress.

#Stap 4: Bouw aan je mailinglijst

Tijd om een template te kiezen. Een template is niets anders dan een reeds gemaakte website die jij zelf naar eigen smaak kan inrichten. Zie het een beetje als een template zoals je die (vroeger?) gebruikte in powerpoint. Ook daar koos je een template die je mooi vond en vanuit daar bouwde je jouw website.

Nu herinner je je vast nog een paar van die templates (ik heb zelf zo'n blauw met gele in m'n gedachte) die je echt te vaak hebt gezien. Iedere keer als je weer in een nieuwe vergadering of lezing zat en je keek weer naar dat scherm, stierf er een stukje creativiteit van je af. En je kent ook vast dat moment toen iemand voor de eerste keer een Prezi aan je liet zien. Of een presentatie gaf die er zo gaaf uit zag.

Dat wil je natuurlijk ook graag bereiken op je eigen blog. Kies daarom voor een template die niet zoveel gebruikt wordt. Dat hoeft niet te betekenen dat je een template moet kiezen die betaald is. Er zijn ook vele onbetaalde templates online en zelfs in Wordpress zelf die je kan gebruiken. Google maar eens op 'gratis templates Wordpress'. Of hou het simpelweg bij de templates die Wordpress aan je laat zien.

#Stap 5: Creëer een aanbod

Bloggen is een kunst. Daarmee wil ik niet zeggen dat niet iedereen het kan. Ik denk juist dat iedereen het kan. Het vergt echter wel een investering van tijd en energie om tot een goede blog te komen. Eén van de meest simpele manieren om te investeren in het schrijven van een goede blog, is door gebruik te maken van Yoast SEO.

Met deze tool krijg je snel inzicht in hoe jouw blog SEO-technisch in elkaar zit. En dat is belangrijk, want je doel is natuurlijk dat je blog en website ook daadwerkelijk gevonden worden op Google.


Over de schrijver
Na zo'n twee jaar door Europa te zijn getrokken in mijn eentje in mijn camper, is het voor mij helder: het is mijn taak om verhalen over bewustzijnsontwikkeling en groei de wereld in te brengen. Het liefst doe ik dat samen met bewuste ondernemers die zich inzetten voor het ontwikkelen van het collectieve bewustzijn en onderdeel zijn van een stimulerende community. De afgelopen jaren heb ik een prachtig maar ook diep proces mogen doormaken tijdens de reizen in mijn camper. Ik heb gevoeld, gehuild, gedanst, gelachen en geschreven. Wat in 2018 startte als een afgebakende sabbatical is uitgegroeid tot een innerlijke reis zonder einde. Hierlees je meer over mij
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down