arrow_drop_up arrow_drop_down
Zo vind je jouw ritme tijdens een vasten
27 september 2020 
in Vasten

Zo vind je jouw ritme tijdens een vasten

Het vinden van je eigen ritme en voorkeuren speelt een belangrijke rol bij een succesvolle vasten. In dit artikel lees je welke ritmes er zijn en hoe je erachter komt wel ritme bij jou past.

Welk ritme past bij jou?

Er zijn geen vastgestelde regels om te vasten, dus de duur van de vasten ligt compleet in jouw handen. Een laagdrempelig vorm van vasten mee kan starten is intermittent vasten.

Bij intermittend vasten wissel je binnen een tijdsbestek van 24 uur periodes van eten af met periodes van vasten. Een populair ritme is het 16:8 ritme, waarbij je alleen eet in een venster van 8 uur. De overige 16 uur ben je aan het vasten. Al na 12 uur vasten treden de eerste gezondheidsvoordelen op!

Deze vorm van intermittent vasten kun je uitbouwen tot een schema waarbij je één maaltijd per dag nuttigt. Je ritme is dan bijvoorbeeld 22:2. Je gebruikt twee achtereen gesloten uren op een dag om voeding tot je te nemen en de rest van de dag eet je niet.

Hoe je erachter komt welk eetraam het best bij jou past, is door het simpelweg te proberen. Start eens met een vasten van 12 uur en bouw dit in de dagen die volgen uit naar 16 uur. Hoe bevalt het je? Wat voel je? Probeer dit net zo lang uit totdat je een ritme hebt gevonden wat prettig is voor jou en hou je vervolgens aan dit ritme.

Het 5:2 patroon

Een andere simpele maar effectieve manier om kennis te maken met het vasten is het zogenaamde 5:2 patroon. Bij deze vorm van vasten beperk je je calorie-inname gedurende twee dagen per week  (500 calorieën per dag voor vrouwen en 600 voor mannen). Of, een stapje terug: ga voor het 6: 1-patroon. Dit patroon is vergelijkbaar met het 5: 2-patroon, maar er is slechts één dag met verminderde calorie-inname in plaats van twee.

Je ritme uitbreiden

Ben je toe aan een volgende stap? Probeer dan eens om 24 uur niet te eten. Deze periode kan je in de eerste fase van jouw vasten uitbreiden tot zo’n 72 uur. Wees je ervan bewust dat langere vastenperioden risico op problemen die verband houden met vasten kunnen verhogen. Denk aan uitdroging, prikkelbaarheid, stemmingswisselingen, flauwvallen, honger, gebrek aan energie en niet kunnen focussen.

De beste manier om deze bijwerkingen te voorkomen, is door vast te houden aan kortere vastenperioden van maximaal 24 uur, zeker als je net begint. Als je je vastenperiode wilt verlengen tot meer dan 72 uur, kun je overwegen om medisch toezicht te zoeken.

Verandering van spijs doet (niet) eten

Voor mij werkt het afwisselen tussen verschillende ritmes en vormen van vasten het beste. Op de dagen dat ik aan intermittent vasten doe, hou ik me aan een ritme van 16:8 of 18:6. De uren dat ik eet, zijn ’s ochtends. Ik vind het prettig om de dag met een bakje koffie en een ontbijt te starten. Dat betekent dat ik zo rond de klok van 8 uur begin met eten en halverwege de middag mijn laatste maaltijd eet.

Over algemeen ervaar ik dat zodra ik een aantal dagen dit ritme heb aangehouden, het me geen enkele moeite meer kost. Na een paar dagen krijg ik dan zelfs de behoefte om mijn vastenperiode te verlengen. Vaak doe ik in het weekend dan een langere vasten van zo’n 24 -48 uur.

Na deze vasten kan het zijn dat ik weer terugkeer naar mijn intermittent vasten ritme, maar soms neem ik ook even een paar dagen ‘vrij’ van het ritme. Ook dat voelt dan fijn, om mezelf weer wat los te laten. Deze afwisseling heeft voor mij ook te maken met de vraag ‘Is vasten goede zelfzorg of een straf?‘.

Het doorbreken van de impuls tot eten

Om in een fijn vastenritme terecht te komen, zul je zo nu en dan de impuls tot eten moeten doorbreken. Vasten gaat nu eenmaal samen met honger en we zijn gewend om ons bij honger tot eten te wenden. De allerbeste manier om jezelf hier doorheen te bewegen, is door (zinvolle) afleiding. En daarmee is het vinden van rust in de stilte één van de beste vormen.

Honger en zin om te eten? Probeer dit eens:

  • Maak een wandeling. Het maken van een wandeling leidt je niet alleen af van je hongerimpuls, het zorgt er ook voor dat de afvalstoffen die vrijkomen tijdens je vasten gemakkelijker afgevoerd kunnen worden.
  • Schrijf in je journal. Opschrijven van je gedachten tijdens de momenten dat je ongemak ervaart, is een krachtige methode voor persoonlijke groei. In plaats van te handelen naar je eerste impuls en je aandacht te richten op iets buiten jezelf, keer je naar binnen. Door naar binnen te keren, kom je in contact met je eigen kern en ontstaat er een zee van ruimte voor de persoonlijke ontwikkeling die zich bij je aandienen.
  • Ga mediteren. Mediteren is misschien wel de lastigste, maar ook krachtigste activiteit die je kan gaan doen zodra je een hongerimpuls voelt. Tijdens een meditatie kom je in contact met de stilte in jezelf. Honger is een vorm van ruis die het moeilijk maakt om met die stilte in contact te komen. Maar als je de rust vindt tijdens zo’n moment en je aandacht richt op een diepe buikademhaling, zal je rijkelijk beloond worden.

Wil je voordat je met een vasten begint eerst meer weten over de effecten van vasten? Lees dan het artikel ‘8 Gezondheidsvoordelen van vasten | Onderschreven door de wetenschap’.

Over de schrijver
Ik werkte bijna tien jaar in het hoger onderwijs en kreeg in 2018 tijdens mijn sabbatical te maken met een burn-out en fibromyalgie. Op dat moment maakte ik een reis in m'n camper door Europa en leerde ik langzaam maar zeker de ups&downs van het herstelproces kennen. In de verhalen op deze website neem ik je mee op mijn reis naar verder herstel.
Reactie plaatsen

Ellen Postma

Kost een website maken jou moeite?


ONTDEK HET GEMAK VAN EEN KANT-EN-KLARE WEBSITE. BESTEED JE WERK UIT EN FOCUS JE OP JOUW KRACHT.


De meeste coaches en creatievelingen lopen tegen hetzelfde aan: het lukt ze niet om een krachtige website neer te zetten. Voor mij is het simpel: laten we allemaal doen waar we goed in zijn en op die manier samen werken aan een mooiere wereld. 

Wil je geen verhaal missen de komende tijd?

Laat het me weten, dan geef ik je een seintje

50%
Ja, doe mij dat seintje
Your information is safe with us