Blog maken tips | 5 tips voor een succesvolle blogpost
29 september 2022 
9 min. leestijd

Blog maken tips | 5 tips voor een succesvolle blogpost

Een eigen blog maken is leuk én spannend. Want hoe richt je een blogpost in, hoe zorg je ervoor dat mensen je blog ook echt lezen en natuurlijk: hoe creeër je nieuwsgierigheid naar de rest van je aanbod? In dit artikel deel ik mijn vijf tips voor een blog maken met je. 

Maar voordat we beginnen, eerst even een klein verhaaltje uit de oude doos:

Is het wel jouw tijd om een blog te maken?

Drie jaar geleden ben ik zelf met mijn blog begonnen. Op dat moment was de drijvende energie achter mijn blog mijn enthousiasme. Mijn sabbatical was net begonnen en ik wilde maar één ding: verhalen de wereld inbrengen van mensen die anders leefden dan wat ik tot dan toe gewend was. Ik was zo toe aan meer vrijheid, anders wonen en het buitenleven zijn, dat ik smachtte naar de verhalen van mensen die dit deden. En ik dacht: als ik hier zo'n grote behoefte aan heb, dan ben ik vast niet de enige.

Wat is jouw beweegreden voor het schrijven van blogs?

Uiteindelijk werd mijn sabbatical een grote innerlijke reis en schreef ik de blogs vooral voor mezelf. Het was mega helend om keer op keer mijn verhaal te delen. Maar - even heel kort door de bocht - voor het online ondernemen droegen die verhalen niet direct bij. Begrijp me niet verkeerd: ik ben heel blij dat ik al deze verhalen heb geschreven en ik zie ook dat deze fase simpelweg nodig is geweest om te komen waar ik nu sta. 

blog maken tips


Waarom vertel ik je dit?

Niet om te zeggen: maak niet dezelfde 'fout' als ik en begin gelijk 'goed'! Jij weet net zo goed als ik dat dat niet bestaat. Ik wil je wel meegegeven: zorg ervoor dat je je verwachtingen helder hebt. Op het moment dat ik ging schrijven, verwachtte ik dat ik daarmee online geld zou gaan verdienen. Uiteindelijk is ook gebleken dat dat zou gaan gebeuren, maar er zat drie jaar tussen toen en nu. 

Mijn vraag is: 

Voel je dat het jouw tijd is om een blog te gaan maken? Heb jij je vorm gevonden in jouw innerlijke reis en ben je er nu echt aan toe om online te ondernemen

Ja?

Te gek! Behoud die focus en richt je op je uitkomst. Nu gauw naar mijn tips voor jou om ook je eigen blog te maken! 👇🏼

BLOG MAKEN TIP #1 VERHELDER JE DOELGROEP

Een inkoppertje natuurlijk, maar even voor de zekerheid: zorg ervoor dat je helemaal helder hebt voor je wie de blog schrijft. Ik schrijf deze blog voor bewuste vrouwen die online willen ondernemen. Dan zou je kunnen denken: 'Zijn dat niet bijna alle vrouwen tegenwoordig?'

Bijna wel he? Ik hoor en zie ze ook veel. En ik zie ook veel die blijven hangen in een idee. Daarom is mijn doelgroep: vrouwen die er klaar voor zijn om online te ondernemen

Daarom denk ik dat jij niet zomaar een bewuste vrouw bent, maar een vrouw die vanuit een innerlijk groeiproces iets de wereld in wil brengen. Iets wat je nu echt niet meer binnen kan houden. Iets moois, iets waardevols, iets puurs. 

Jij bent er aan toe om je levensmissie te leven en datgene te doen wat al die tijd al in je aan het borrelen is. Ik weet natuurlijk niet wat je gaat doen, maar ik weet wel dat datgene wat jij de wereld in gaat brengen, te maken heeft met bewustzijnsontwikkeling en bijdraagt aan een wereld met meer licht.

blog maken tipsHoe ik dat weet?

Ik heb veel tijd besteed aan het verhelderen van mijn waarden, aan wie ik ben en wat ik de wereld in wil brengen. Doordat ik dat nu helder heb, heb ik jou aangetrokken. We zijn een beetje van hetzelfde slag volk. Jij bent er om jouw moois de wereld in te brengen, ik ben er om mijn moois de wereld in te brengen. In deze blog doe ik dat door jou op weg te helpen om ook sprekende blogs te schrijven.

Nog opzoek naar jouw niche?

Mocht je nog een duwtje in de rug kunnen gebruiken bij het verhelderen van je doelgroep, dan kan ik je het e-book 'Marketingstrategie. Voor wie zin heeft om te beginnen' aanraden. Ik heb het geschreven voor bewuste vrouwen die niet zo blij worden van het woord marketing. Dus als jij jeuk krijgt bij het woord 'marketing', dan is dit e-book voor jou ;-)

BLOG MAKEN TIP #2 BEGIN

Ga schrijven, pak pen en papier, je laptop, je telefoon, wat ook maar. Begin! Denk niet dat je eerst mega veel onderzoek moet doen, een logo moet maken, een nieuwe laptop nodig hebt, dan ene schrijfboekje misschien toch moet kopen of dat vandaag misschien gewoon geen schrijfdag is. 

Ga aan de slag en sta jezelf niet al teveel rommelruimte toe. 

Oké, eerlijk is eerlijk: ik sta mezelf best wel veel lummel tijd toe. Tijd waarin ik dus de dingen doe die ik hierboven beschrijf. Die lummeltijd levert me op dat zodra ik aan de slag ga, ik vaak in één keer een goede blog schrijf. Tegelijkertijd weet ik ook dat als ik te lang in dat uitstelgedrag blijf hangen, een dag zo voorbij kan zijn zonder dat ik iets uit mijn vingers heb gekregen. 

Het beste wat je kan doen om een succesvolle blog te schrijven = beginnen. Open een schrijfprogramma en ga schrijven. Het hoeft niet perfect en het hoeft ook niet in één keer af. Vaak worden dat soort gedachten barrieres om te gaan beginnen. 

Bij deze heb je een vrijbrief gekregen om gewoon een suffe saaie blog te gaan schrijven die niemand wil lezen. Dat finetunen komt later wel. En geloof mij maar: zodra jij eenmaal bent begonnen, komt er geen suffe en saaie tekst uit je. 

blog maken tips

Beperkende gedachten voor het schrijven van een blog

Laat je niet gek maken door je eigen beperkende gedachten. Dat soort gedachten hebben we nu eenmaal allemaal. Als je er naar gaat luisteren, dan kan jij dat moois de wereld niet inbrengen. Misschien herken je deze gedachten:

  • 'Dit heeft toch geen zin'
  • 'Er is al zoveel' (mijn persoonlijke favoriet)
  • 'Wie ben ik om hier iets over te schrijven'
  • 'Ik kan niet goed schrijven'

Kijk ze even aan en zeg: 'Bedankt voor het meedenken, maar nu ga ik even shinen!'.

BLOG MAKEN TIP #3 DOE SEO-ONDERZOEK

Het kan zijn dat je dezelfde jeuk krijgt bij het horen van het woord SEO als bij het woord marketing. Laat ik zeggen: I hear ya. Maar, ik ga je niet stimuleren daarin te blijven hangen en het samen met je stom te vinden. 

Daar schieten we namelijk niks mee op en weerhoudt jou er alleen maar van om dat moois de wereld in te brengen. Want of je het nu leuk vindt of niet: het doen van SEO-onderzoek gaat jou helpen je boodschap over te brengen. 

Het internet is uitgegroeid tot een mega-mega-mega winkelcentrum. Dat is iets moois, want velen van ons hebben nu de mogelijkheid om onze boodschap te verspreiden onder een groter publiek dan eerst. Je moet alleen wel jou publiek even helpen de juiste winkel te vinden.

Help je doelgroep om jou te vinden: ze verdienen het!

Stel je maar eens voor dat jij voor dat grote winkelcentrum staat. Je bent eigenlijk op zoek naar die lekkere fijne vegan pesto waar je wel eens over hebt gehoord. Maar je hebt geen idee waar in welke winkel je het kan vinden. 

Dus ga je zoeken: je kijkt op het bord bij de ingang en de winkel die zijn aanbod het beste heeft gepresenteerd weet jou naar binnen te halen.

Is dat dan perse de winkel die de beste vegan pesto aanbiedt? Nee, dat is de winkel die het beste weet hoe ze jou naar binnen kunnen krijgen.

Ik zie online daardoor dat er zoveel mooi aanbod ondergesneeuwd raakt door grote partijen die niet perse de meest spectaculaire content bieden, maar hun SEO-strategie simpelweg goed op orde hebben.

Omdat ik denk dat jij wel iets moois in de aanbieding hebt, vind ik het belangrijk dat jij het belang van SEO-strategie begrijpt.

Ik zal je die hier niet helemaal gaan uitleggen (het is namelijk ook niet mijn vakgebied 😇), maar verwijs je graag naar dit simpele e-book van de IMU. Ik heb bij hun alles geleerd wat ik moest leren om in de basis een goede website te bouwen. 

Als je een stapje verder wilt gaan dan dit gratis e-book dan kan je ook hun boek 'De online marketing tornado' lezen. Voor mij was dit de soort van bijbel om tot deze website te komen :-)

Je zal in ieder geval lezen dat je een keyword onderzoek moet gaan doen. Zelf gebruik ik hiervoor het programma van Neil Patel (uber suggest). Simpelweg omdat ik hem wel sympathiek vind en het programma makkelijk en overzichtelijk vind. Er zijn veel andere gratis en betaalde programma’s die je kan gebruiken. 

Dus ik zou zeggen: gebruik de tijd tijdens je schrijfontwijkende momenten voor het doen van dit soort klusjes :-)

BLOG MAKEN TIP #4 GEBRUIK HELDERE TUSSENKOPPEN

De kans dat jij elke letter van deze blog hebt gelezen, is niet groot. Ik schat wel in dat je het meeste hebt gelezen, omdat ik denk dat je echt opzoek bent naar goede informatie en in een fase zit waarin je alles wat kan bijdragen aan het maken van jouw eigen blog opzuigt.

En ook al ben je die bewuste ondernemer en neem je de tijd om jouw online business op te zetten: de online wereld blijft een wereld met een hoge snelheid. Het zal je niet verbazen dat je als online ondernemer je best moet doen om je lezers bij de les te houden. En dat is eigenlijk best een leuke uitdaging!

blog maken tips

De belangrijkste tip die ik je hiervoor kan meegeven is om heldere tussenkoppen te gebruiken. Zorg ervoor dat je jouw lezer bediend en dat je degene die in eerste instantie snel door jouw blog heen scrollt, ook wat geeft. 

Als jouw content goed is, zal degene die de blog helemaal leest meer uit jouw blog halen dan de scanner. Om iemand ervan te overtuigen dat het de moeite waard is om haar tijd te investeren in jouw blog, mag je dus een beetje gaan spelen.

Speel met tussenkoppen, met opsommingen, met een goede intro en met prikkelende vragen tussendoor. Daarmee vergroot je de betrokkenheid van je lezers en gaan ze daadwerkelijk over de content van jouw blog nadenken.

Welke prikkelende vraag zou jij aan je lezers in een blog willen stellen?

BLOG MAKEN TIP #5 CREEËR EEN SCHRIJFRITUEEL

Soms schiet ik vanuit het niets in een schrijfmodus en stromen de woorden zo uit me. Er zijn ook momenten dat het schrijven van een blog wel in mijn agenda staat, maar dat ik in de uitstelmodus terechtkom. Soms laat ik dat even lekker gaan, want die lummeltijd helpt ook. 

Maar: ik heb ontdekt dat ik mezelf kan helpen om in een schrijfmodus te komen door het doen van een klein ritueel. Onze hersenen werken best wel goed met een ‘als-dan’ mechanisme. Zo kunnen we heel makkelijk gewoontes in ons systeem krijgen.

Zo’n ritueel kan van alles zijn. Thee of koffie zetten, je werkplek opruimen of het lezen van een stukje van een mooie tekst lezen. Mijn favoriete tekst is 'Stil de tijd' van Joke Hermsen. Ik begin ook vaak met tien minuten free-writing. 

Dat helpt mij om de rommel in mijn hoofd te ordenen. Vaak als die rommel er eenmaal uit is, ontstaat er ruimte voor de content van een blog. Het gebeurd regelmatig dat ik aan het schrijven ben op mijn iPad (met een pencil, super fijn!!) en die gauw aan de kant schuif om de stroom aan ideeën uit te typen.

In deze blog vertel ik je meer over de waarde van schrijven bij persoonlijke groei en leg ik je wat meer uit over free-writing en de kracht van schrijven met de hand.

BLOG MAKEN: DE BOTTOM-LINE

De bottom-line voor het schrijven van een blog is: geef jezelf een beetje ruimte om tot inspiratie te komen en ga dan vooral simpelweg aan de slag. Laat het maar stromen. Als het even niet stroomt, ga dan iets doen wat ook helpt bij het succesvol neerzetten van je blog. Dus bijvoorbeeld SEO-onderzoek, de opmaak van je blog of je verder verdiepen in het online ondernemerschap

En dan: delen maar!!

Voel je vrij om in de comments hieronder je (eerste) blogpost te delen. Ik lees hem graag! 👇🏼

Over de schrijver
Als ghostwriter help ik impactgedreven ondernemers om hun visie te vertalen naar een boek of online cursus die werkelijk raakt. Mijn achtergrond in persoonlijke groei en mijn jarenlange reiservaring verrijken mijn aanpak, waarin aandachtig luisteren en verdiepende gesprekken centraal staan. Met zorg en vakmanschap zet ik jouw expertise om in een authentiek verhaal dat inspireert en impact maakt. Of je nu een boekidee hebt of een cursus wilt ontwikkelen: samen geven we jouw visie de stem die ze verdient.
Reactie plaatsen

Geen verhaal missen de komende tijd?

Laat het me weten, dan geef ik je een seintje als er iets nieuws voor je klaar staat.

Your information is safe with us